Welke kosten komen kijken bij de verkoop van je woning?

Welke kosten komen kijken bij de verkoop van je woning?

Wanneer je je huis verkoopt, zijn er een heleboel documenten die voorhanden moeten zijn. In deze blog lezen jullie wat je moet voorzien om deze kosten te dekken!

EPC

Een EPC is een document waarin de energieprestatie van een pand wordt toegelicht. Deze wordt onderzocht aan de hand van verschillende parameters, zoals isolatie, het soort verwarmingsmechanisme, eventuele zonnepanelen of zonneboilers. Na het onderzoek krijgt de woning een energiescore uitgedrukt in kWh/m²jaar.

Het energieprestatiecertificaat is een noodzakelijk document bij de verkoop van jouw woning. Vanaf het jaar 2022 is het verplicht om voor een bestaande woning een EPC te hebben dat niet ouder is dan 2019. De kostprijs van een energieprestatiecertificaat is sterk afhankelijk van de woning of het appartement en van de energiedeskundige. De gemiddelde prijs van een EPC is ongeveer €110 voor een appartement en €210 voor een open bebouwing.

Asbestattest

Sinds 23 november 2022 is het verplicht om bij de verkoop van een woning ouder dan 2001 een asbestattest te hebben bij de compromis. Een asbestattest ontstaat naar aanleiding van een asbestinventaris die opgemaakt wordt van de woning. Het document vertelt je of een huis asbest bevat en of het pand asbestveilig is. De prijs van een asbestattest wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren, onder andere de omvang van het te inspecteren goed, de ouderdom en renovatiegraad en het aantal monsternames en labo-analyses. Een richtprijs voor dit document is €500 à €750.

Elektrische keuring

Voor de verkoop van je woning heb je een elektrische keuring nodig. Deze moet ten laatste aan de koper overhandigd worden bij het verlijden van de notariële akte. Deze keuring moet worden uitgevoerd door een erkend keuringsmechanisme. De gemiddelde prijs van een elektrische keuring ligt rond de €150.

Bodemattest

Ook een bodemattest heb je nodig als je je huis wil verkopen. Een bodemattest wordt uitgegeven door OVAM. Via dit attest vertellen ze je of de grond is opgenomen in hun databank van verontreinigde gronden. De kostprijs hiervan bedraagt vandaag €55 voor een volledig kadastraal perceel. Indien het over een deel van een kadastraal perceel gaat, bedraagt de kostprijs €222. Jouw vastgoedmakelaar kan dit heel snel opvragen via het webloket van OVAM.

Stedenbouwkundig uittreksel

Bij verkoop moet de stedenbouwkundige informatie ter beschikking gesteld worden aan de kandidaat-koper. Dit uittreksel geeft meer inzicht in het al dan niet bestaan van een vergunning voor het betreffende vastgoed, eventuele bouwovertredingen, de bestemming van het goed, of er voorkooprecht rust op het goed en of het goed in een verkaveling is gelegen.

Het stedenbouwkundig uittreksel kan worden aangevraagd bij de gemeente waar het goed is gelegen. De prijzen verschillen voor alle gemeenten, maar liggen gemiddeld tussen €50 en €200.

En nog zo veel meer…

We hebben zonet de belangrijkste verkoopdocumenten opgesomd, maar afhankelijk van het type vastgoed bestaat de kans dat je ook nog kosten moet maken voor een attest van een aanwezige stookolietank, voor de opmaak van een postinterventiedossier, voor de opmeting door een landmeter, voor de aanvraag van de syndicusinlichtingen…

Wanneer je je huis verkoopt, moet je ook naast de kostprijs van de nodige verkoopdocumenten, ook rekening houden met eventuele lasten en andere administratieve kosten.

De meerwaardebelasting

De meerwaardebelasting is enkel van toepassing indien de woning binnen de 5 jaar na het aankopen weer verkocht wordt. De belasting bedraagt 16,5% berekend op het verschil van de aankoop- en de verkoopprijs.

Ereloon van makelaar

Wanneer je gebruik wil maken van de diensten van een makelaar, dient ook deze persoon betaald te worden voor zijn of haar diensten.

Gemiddeld bedraagt het ereloon van een makelaar 3%. In ruil hiervoor krijg je verschillende diensten aangeboden (volledige ontzorging, marktkennis, prijsadvies, heel veel publiciteit, deskundige begeleiding bij plaatsbezoeken en tijdens het onderhandelen, juridische kennis…).

Verkoop jij jouw woning binnenkort? Win dan ons gratis advies in. Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen of meer uitleg over een of meerdere van deze documenten? Laat het ons weten en dan helpen wij jou verder! Contacteer ons vrijblijvend.

Ons team
Gratis schatting